Dyslexiveckan 2021 i Örebro

Bild: Stina Wirsén
Här presenteras alla evenemang under Dyslexiveckan 2021 i regionen.

Läs mer om Dyslexiveckan 2021 på https://www.dyslexi.org/dyslexiveckan.

Dyslexiförbundet Distrikt Örebro kommer att besöka Nora bibliotek och nya Stadsbiblioteket i Örebro.

Var: Örebro Stadsbiblioteket, nybyggda Kulturkvarteret, Fabriksgatan 4 i Örebro

När: Torsdagen den 7 oktober Kl. 17:00 – 19:30

Torsdagen den 7 oktober är den Internationella Dyslexidagen och då finns vi i Dyslexiförbundet Örebro län i nybyggda Kulturkvarteret för att svara på frågor om läs-och skrivsvårigheter och om vår förening. Vi kommer att visa digitala hjälpmedel, som Smartpen, Claro Read, Svensk Talpenna, VoiceXpress, IRISnotes och olika hjälpmedelsappar till mobiltelefon och även visar vi DyssAppen.

Vårt infobord kommer att stå på biblioteket hela veckan, men obemannat utan på torsdagen den 7 oktober mellan 17:00 och 19:30. Vi kommer också att informera om Stiftelsen ”LegiLexis” informationsmaterial som heter ”LÄRA BARN ATT LÄSA”, Vägen från Fonologisk medvetenhet till god läsförståelse. Vi kommer även att visa videointervjun med Enhetschefen för Logopedi och Foniatri i Universitetssjukhuset i Örebro, Elin Nordin, som informerar om det Sverigeunika projektet ”Låna Logoped”. Projektet varade i Örebro län från 2017 till 2020 och resultatet av projektet kan laddas ner från Region Örebro läns Hemsida och skriv in orden ”Låna Logoped” i sökrutan och sedan kommer det upp fyra stycken PDF-filer med information om projektet.

Välkommen att ställa dina frågor till oss under kvällen!

Nora Bibliotek, Storgatan 15 Lördagen den 9 oktober Kl. 10:00 – 13:00

Då finns Dyslexiförbundet Distrikt Örebro där för att svara på frågor om läs-och skrivsvårigheter och om vår förening. Välkommen du också att ställa dina frågor!

Ämnen:

Bifogat material